Negerhoveder på skøjterne

Det er ikke ti minutter siden min datter og jeg sad i et stort boblebad og nød livet. Vi havde hele svømmeafdelingen for os selv, og pludselig mærkede jeg den helt store kvalitet ved denne slags hotelferie: eksklusiviteten.

Vist er vi måske bare heldige med at min datters vinterferie ligger skævt i forhold til andre skolers, og at det er derfor vi kan være så dejligt alene…men alligevel. Hvad er det man frygter på forhånd når man rejser til typiske feriedestinationer?

At det myldrer med turister over det hele.

Og nu sad min datter og jeg altså mutters alene i kælderetagen på Comwell Kolding og mærkede en vederkvægende ro brede sig ud i hver eneste fiber.

Konceptet kaldes Miniferie og består af overnatning med morgenmad og tre retters aftensmad (uden drikkevarer). Tilbudet lød på tre overnatninger og dermed tre måltider af begge slags for i alt 2.350 kr for en voksen og en tolvårig på samme værelse. Så kommer togrejsen t/r oveni, ca. 500 kr.

Det er godt tre hundrede kroner pr. næse pr. dag, og det synes jeg er et fornemt tilbud på et hotel af denne kaliber.

Og hele hotellet er røgfrit.

Stolen jeg sidder i ved skrivebordet er af det blødeste skind og designet af Gerard van den Berg. Lænestolen i hjørnet hedder Happy og er designet af Roger Persson. Sengetæppet er tegnet af Arne Jacobsen og på væggen hænger et spøjst abstrakt maleri af Peter Skovgaard. Sengene er meget behagelige og der er kridhvidt linned overalt.

Maden er topdollar.

I aftes spiste vi fisketerrin af bars med safrancreme. Det kunne min datter ikke lide. Så var der mere held med den store grillede oksebøf på et leje af spinat og champignon og hed tomatpesto og en flødekartoffelkugle. Desserten var indbagt is med kagebund og frugtstykker gemt inde bag den sprøde marengskappe. Spændende.

For mig er det en ekstra bonus at kunne sidde på en gourmetrestaurant og lade min datter smage på veltilberedt mad, uden at det gør så meget hvis hun ikke kan lide det. Det er kvalitetstid, synes jeg. Hele ideen med sådan en vinterferie på et hotel et sted i Danmark er netop at jeg, som kun ser min datter hver anden weekend og i ferier, kan være sammen med hende i situationer som får vores relation til at udvikle sig på en god måde, når vi nu ikke er sammen til dagligt.

Jeg lod hende styre det hele efter ankomsten i går, så vi spillede bordtennis i kælderens Game Room i to timer, og med min medbragte clock radio som musikudbyder i vindueskarmen. Flere gange kiggede personalet bekymret ind gennem vinduet, efter at have hørt vores vrede skrig ovenpå en tabt duel. Åh, hvor jeg elsker det.

I dag var vi så på Koldinghus, efter at hun havde spist tidernes største Nutellamad til morgenmad (jeg måtte kigge væk). Det gamle kongeslot er hvert et minut værd, og vi havde næsten også det for os selv – i hvert fald da vi stod på toppen af Kæmpetårnet og så os omkring på bakkerne og ud over fjorden og ned til Slotssøen med Kærlighedsstien.

En af udstillingerne var skønt gammelt børnelegetøj som f.eks. dukkehuse, hønseringe, påklædningsdukker, gyngeheste, brætspil osv. Museumsinspektørerne har totalt genialt ladet børn udvælge OG kommentere de udstillede effekter i glasmontrerne.

I en af dem ses et par ældgamle skøjter som skulle spændes fast med læderremme under fodtøjet – og jeg kan ikke rose museet nok for at have ladet børnenes spontane kommentar trykke på de små forklarende hvide kort:

– Der er negerhoveder på skøjterne.

Og ganske rigtigt…fronten af de to skøjter er skåret ud som vrælende ansigter. Om de så lige er negre er svært at se, men hurra for Koldinghus, som har mod til at blive som barn påny.

På Kærlighedsstien fik vi grineflip over nogle ænder som jeg mente let kunne få fodsved…eller fødsved – hvis de nu også var turister og kom fra Bornholm.

Det ved man jo aldrig.

Og i morgen bliver det snestorm…utroligt hvad et femstjernet konferencehotel kan arrangere bare fordi de ved at man er på vinterferie.

Respekt.

PS. På en dør i et gadehus i Kolding står der på brevkassen en besked til postbudet som jeg tror er unik: To sæt reklamer, tak!