Populær blog = lønsom bog?

Jeg havde egentlig ikke tænkt mig at gøre noget ud af den netop offentliggjorte Top 100-liste over de mest populære danske blogs.
Beologisk Institut er angiveligt nr. 25 ud af 35.000.

Man måler efter hvor mange andre blogs som linker til bloggen, og her er blogrolls ikke medregnet. Målemetoden er kontroversiel, og jeg går ikke 
op i den slags statistik (krukkede han).

Men nu får jeg alligevel en eftertanke som ikke vil gå væk.

Hvis man overhovedet kan lægge noget i den liste, så undrer det mig 
endnu mere at der ikke er et forlag, som vil udgive det udvalg på 120 
prosaindlæg fra bloggen, jeg har tilbudt dem. Jeg har spurgt fire forlag, deriblandt ét af landets største samt det, der udgav Spacemermaids blog-bog.
De slår alle syv kors for sig.

Skulle der være nogen form for indikation af den dér 25. plads, så måtte det 
vel være at der findes læsere, som holder af det mix jeg kommer med? Men okay…man kan jo også være populær, fordi man er upopulær – altså have mange besøgende, fordi folk elsker at hade een. Men det ville i 
givet fald kun gøre forlagene endnu mere interesserede, tror jeg.

Jeg har lige anmeldt Marianne Eilenbergers klummeudvalg, og noget af det 
jeg nød mest ved at læse samlingen, var at det gør læsningen meget mere 
behagelig, at man har en fin lille bog som man kan tage med i bussen, 
toget, på stranden eller hen i den godeste stol.

25. pladsen må da svække de afslagsgivende forlags markedsmæssige 
forbehold?

(sic!)   

Kommentér