Gali…vaffor’en figur? (II)

Kære Bent Otto Hansen

Den kollektive busdrift er udliciteret til private busoperatører – og Movia har i de seneste udbud stillet krav om automatisk stemmeannoncering af stoppesteder på de fleste busser, da det giver god rejseopdatering til kunderne, gør det lettere at justere lydniveauet i bussen uden at skulle tage hensyn til forskellige chauffør-stemmer, og fordi chaufføren med automatisk annoncering bedre kan koncentrere sig om trafikken og billettering af passagererne.

Busoperatørerne bestemmer selv, hvilken løsning til stemmeannoncering, de ønsker at benytte, men trenden er, at man går mere og mere bort fra “menneske-indtalte” stoppestedsnavne, da busserne kan blive omlagt, stoppesteder kan ændre navne og de enkelte busser kan blive flyttet til andre linjer.

Selv små ændringer kan således kræve, at der skal indtales nye stoppestedsnavne i lydstudie med speaker og teknikere, hvorefter lydfilerne skal overføres til de relevante busser – en relativt omstændig proces.
Derfor bruger de fleste nye busser tale-syntese, hvor en række fonetiske regler for udtale kan omsætte tekst til tale i en lille computer.
Stoppestedernes navne bliver sendt til bussen via busradioens dataforbindelse, og de kan således ændres fra centralt hold uden en masse dikkedarer. Det er altså lækre, indsmigrende, mikrochips-genererede ‘kvindelige’ lydbølger, der får æren for udtalen. Og sædvanligvis gør ‘hun’ det ganske overbevisende – og ‘hun’ er aldrig sur.
Jeg har spurgt leverandøren af systemet, IMPC, om udtalen af ‘Galionsvej’, og den forkerte udtale vil blive rettet med en ny fonetisk regel inden for kort tid. ‘Hun’ er nemlig også ganske lærenem og bestemt sødygtig, så længe der ikke kommer saltvand i elektronikken.
Venlig hilsen,
Søren C. Boss

5 kommentarer til “Gali…vaffor’en figur? (II)

  1. IMPC burde invitere såvel blogejer BEO som Movias kommunikative Boss til en lydefri arbejdsfrokost i restaurant (Gasten &) Galionen i den gamle Nyhavnsbygning.
    Her kunne erfaringer fra såvel lydbogsarbejde som tale-syntese danne lydtæppe for de digestive processer. 😉

  2. Neeej … Jeg længes efter gamle dage hvor chauffeuren på Linie 29 glædede sig hver gang han kom til “Yrsavej” – der var sådan et schwung over det.
    Men jeg kan også godt se at det er meget rart på vores lille tog at automatikken minder folk om at man kan komme af ved både Laugø og Ørby, hvis man altså selv husker at man skal af 🙂 og trykker på en knap.

  3. @Donald#040510-1618:
    Nogle gange føjede chauffeuren også “Svømmehallen” til “Yrsavej”. 😉
    PS: “Det lille tog” er således Gribskovbanen.

Kommentér

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s