Mirakel eller madras?

Egentlig er jeg udmeldt af klubben, men derfor kan man jo godt gøre sig sine overvejelser og spekulere i tanker på en eller anden pinsedag.

Nu er han så altså smeltet sammen med sin egen far, som var den der fandt på hele seancen til at begynde med, for i begyndelsen var der ikke engang lys, kun ord. Det må vel så egentlig også give forfattere klippekort til himlen, eller noget.

Men denne tømrersøn som ellers allerede var død, genopstod i påsken, som vel ikke engang var påske dengang, og så svævede han lidt rundt blandt sine homies i fyrre dage inden han tog himmelekspressen hjem til far.

Og nu er han så blevet til sin egen far. Eller rettere: de to har aktiemajoriteten i et verdensfirma, hvor direktøren hedder Helligånden.

Sidstnævnte skal ifølge selskabets vedtægter være den, der viser at det hele ikke er varm luft. Aktionærerne skulle jo gerne have tillid til at driften er solid nok, og at der er vækstpotentiale i produktionsplanen.

Fint nok. Hvis man tror på det.

Jeg har virkelig, virkelig lyst til at tro på det. Man vil jo meget, meget gerne kunne håbe på, at turbåndet ikke en dag smutter af håndleddet. Man elsker jo den karussel, for fanden da.

Ups. Der kom jeg vist til at sige noget, jeg ikke burde. Tungebåndet sidder måske lidt løst. Man kan komme til at gå selv. Danse lidt for sidelæns. Være sig selv nærmest på en måde, der inkluderer andre på den ufede måde. Alt det jazz dér. Violinsnak.

Jeg ved sgu ikke. Sgu er ikke et bandeord. Jeg er ikke forfatter. Ikke nok, i hvert fald. Min far var installatør, har jeg hørt. Lad der blive lys. Hver morgen har jeg ondt i ryggen, når jeg vågner. Og nu beder jeg (for det gør jeg skam stadig) om et godt råd:

Skal jeg satse på et mirakel, så smerterne går væk af sig selv og dermed beviser at Gud findes? Eller skal jeg tage sagen i egen hellig hånd, og købe en ny seng med hårdere madras?

Fred være med eder. Eder er ellers ikke så velkomne. Det er sgu forvirrende.

Reklamer

10 thoughts on “Mirakel eller madras?

  1. Nævnte “verdensfirma” holder – helt modsat andre aktieselskaber – generalforsamlinger hver uge; nu og da mere end det. Antallet af fremmødte (og måske stemmeberettigede) aktionærer er yderst beskeden, med undtagelse af den årlige – overordentlig velbesøgte – afholdte generalforsamling 24/12.
    “Den døde mand” alias Jesus siger et sted: “(….), at vi skal finde hvile for vores sjæle. Hvile er det modsatte af stress, udbrændthed og bekymringer, det er en nøgle til indre fred. ”
    Således siger Jer Eder: Køb en ny seng og I skal finde indre fred! 😉

  2. Erik…hehe. Tak for skæg kommentar. Jeg er ikke helt sikker på, at det er sengen som er skyld i ryggeriet. Og jeg ville gå helt banan, hvis det viste sig ikke at hjælpe. Måske skal jeg bare lave noget mere gymnastik og bevæge mig lidt mere, sådan generelt. Ja, måske skulle jeg bevæge mig ned i JYSK 🙂

  3. Se hvis du køber en ny madras, og smerterne forsvinder, vil aktionærerne i det gamle familiefirma, KYSK, alligevel hævde, at det er et mirakel, og du vil ikke kunne modbevise det.
    Det er en af grundene til, at firmaets regnskaber er så svære at gennemskue, og at der er generalforsamling hver uge med en bid brød og lidt til at fugte ganen.

  4. Eric…genial analyse:-) Tusind tak.
    Ja, selvfølgelig ville de hævde at det var et mirakel. Og fair nok. Glemmer aldrig en gammel up tempo Cliff Richard-sang: “Why should the Devil have all the good music?” Nej, hvorfor skulle han det. Og hvorfor skulle der egentlig ikke være springfjedre og lamelbund i himlen? Lars Larsen lever jo heller ikke evigt…eller hvad?

  5. I kraft af, at min kone synger i gospelkor i en metodistkirke nede i byen, har jeg lært frikirkelivet at kende, så godt som man nu kan, når man holder sig på pulpituret. Det er faktisk folk som mener noget med det at tro, også udenfor kirken og højtiderne. Og så er man jo lige så velkommen i de kristne frikirker som i folkekirkerne…

  6. Kjeldsen…det glæder mig at du oplever det sådan. De mennesker, der finder troen, og tror på den, virker mestendels på mig som om de har skudt papegøjen, uden dermed at komme i konflikt med dyreværnsloven.
    Hvis man tror, så kan det gøre meget godt for ens iboende problem med at forholde sig til det uafvendelige. At jordelivet får en ende.
    Jeg tror, at troende gør sig selv en stor tjeneste.

  7. I mellemskolen og gymnasiet læste vi gamle testamente og andet med litteratur-kritiske øjne, og en eller anden gang fik jeg flg. præsteforklaring, som er meget rørende og sikkert bedre end alt det andet, som man kommer til at tænke på ved at skimme dit indlæg:
    De fire evangelier handler om det samme, men ikke alle ting er med alle steder. Markus er det, som kendes i ældste overlevering, men er formentlig bygget på samme kilde som Matthæus. Lukas er en reklametryksag, som kom ca. et århundrede efter. Paulus var forretningsmand, som pludselig fik samvittighed og som udnyttede det, han havde hørt til en slags TV-prædikant forretning. Ikke desto mindre er det Paulus’ forretning, som kører videre i dag, kraftigt påvirket af et eller andet konvent i år 300++.
    Jeg tror nok man har en ur-Markus, hvor slutningen med korsfæstelsen eller opstandelsen ikke er med, men jeg ved ikke om det tages til indtægt for, at en gren af Jesus-religionen udelukkende var baseret på de kloge ord og de fantastisk indsigtsfulde historier – hvem husker ikke den barmhjertige samaritaner?
    Engang hørte jeg, at man kan overleve 12 timer i middagsheden på et kors, med sår etc. hvis man er heldig og kan skrue ned for kroppen på indisk fakir-vis.
    Overraskende viser Dødehavsrullerne, at der var mange Jesus’er, altså mange, som gik og opfordrede til revision af jødedommen. Muligvis er en hel del af de kloge ord indisk import.
    Hvad betyder det for os? Det må du jo selv afgøre – for mig betyder det, at de kloge ord er blevet endnu mere interessante og resten er underholdnings-bizz.
    Den mest interessante udlægning hørte jeg engang i en “musical” som hed “Godspell” hvor de mange mirakler havde en meget jordbunden oprindelse. Fx.: De to fisk blev til mange, fordi folk jo havde lidt i inderlommen allesammen.
    — — —
    SåGud: Det er s’gu en skandale med sådan et sprognævn.
    Jeg har også ondt i ryggen. Få et varmt brusbad og lav strækøvelser, det hjælper mig ofte. (Ikke altid). Tak for din morsomme madras text – bliv ikke fakir!

  8. Donald…hvor herligt. Meget fin nuancering, som sædvanlig.
    Jeg så i aftes ‘De Omvendte’ på DR2, hvor en ex-Moon tilhænger og en ex-folkekirkekristen mødtes for at diskutere deres religiøse skift. Mooneren var nu folkekirkepræst og ex-folkeren var nu Jehovas vidne.
    Det var et umage par, fordi ex-mooneren Martin Herbst var sin “modstander” alt for overlegen, rent teologisk. Han grillede f.eks. jehovavidnets….øh, tyrkertro på Biblen, ved at spørge ham om hvorvidt Jesu disciple så IKKE var kristne, selvom de jo ikke havde nogen Bibel at gå efter som facitliste og regelbog.
    Jeg er ret vild med ham Herbst, som nu er præst i Kastrup. Hans bog om skiftet fra Mooner til kvalificeret tvivler er meget anbefalesesværdig. Har hørt ham i flere radiointerviews etc.
    Min teologi er vist meget lidt gammeltestamentlig, og lader det være op til hin enkelte at fortolke det gode(s) budskab. Intet kan tirre mig mere end hellighed på andres vegne. Frelse gennem spægelse, frivilligt afsavn og opofrelse. Dæmonisering af naturlig drift. Den slags. At ældre ved bedst. Fnys.
    hehe
    Mht ryggen, så er det jo kun når jeg vågner, at det gør ondt. Så snart jeg har gået nogle skridt, så er det væk. Det er altså den timelange passive liggen, der giver stivheden og ømheden. Alene derfor kan madrassens hårdhed være et tema. Mirakel eller ej 🙂

  9. Åh – ha – tak for respons 🙂
    Jeg synes jeg kan genkende Herbst – jeg har vist også hørt ham, herlig og vågen og ærligt diskussionslysten.
    Hvor er du heldig med ryggen så. Jeg var ude og hive løg og plukke jordbær og efter en time var jeg totalt radbrækket – ondt i lænden, så meget at det giver sved på panden i spandevis. Men heldigvis hjælper nogle stræk og en ganske almindelig stol. Jeg drømmer om en mirakelkur, hvor man ved hjælp af små rør og grabber i mikroformat reparerer leddene, som gør ondt.

  10. Hvis jeg hiver i mine løg, så går mine rygsmerter væk lige med det samme, eller rettere: de flytter nedad. Jeg vil så også sige, at hvis man hiver i løgene samtidigt med at man plukker jordbær…så kan man meget nemt få nogle problemer med balancenerverne.
    Men…on a serious note – så er det et dilemma, synes jeg: man laver noget praktisk, og man er ikke længere tyve år. Så bliver man øm. Det gør nas. Og så er spørgsmålet: er det godt eller skidt?
    Fordi: man bliver jo øm, når man træner. Så restituerer man, og efterhånden bliver man stærkere og stærkere.
    Eller: man skal IKKE have ondt nogle steder, så derfor skal man IKKE lave noget, der efterlader ens krop med ømhed og smerter.
    Vælg selv.
    Jeg er i tvivl. Personligt. Men der må jo være en grund til at de hiver nytransplanterede ud af sengen få timer efter at de er ude af narkosen. Det er nok slet ikke så dumt at bevæge sig. Kroppen har nok godt af det.
    Men muskler er sgu skidedumme. Synes jeg. Og led. Og bånd. Væv. Æv.

Kommentér

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s