Spar Ord på Danske Anker

Min datter på 17 år har en bankkonto. Hos Spar Nord. Hævekortet kunne kun bruges i bankens egne filialer. Banken tilbød hende et specielt ungdomskort, som hun kunne hæve på i alle bankers kontantautomater. Hun sagde ja tak.

Tiden gik.

Jeg gik ind i den københavnske filial og spurgte til sagen. Den var glemt, eller i hvert fald ikke ekspederet. Fik jeg en undskyldning eller bare en mekanisk beklagelse? Nej. Kortet kom til sidst. Langt om længe.

Min datter har en anden bankkonto. Hos Danske Bank. Det er en konto, som hendes mormor har åbnet i sit barnebarns navn for længe siden. Nu var det tid til at få et hævekort. Banken tilbød i telefonen et specielt ungdomskort, som hun kunne hæve på i alle bankers kontantautomater. Jeg sagde ja. De ville sende mig nogle skemaer til underskrift.

Tiden gik.

Hun og jeg gik i forgårs ind i bankens filial på Strøget i Købehavn. Jeg er selv kunde i banken. Ved kassen spørger vi meget venligt til sagen. Manden trykker cpr-nummeret ind. Ser på skærmen. Siger, at han ikke kan se andet end at der mangler noget legitimation. Jeg spørger om han ikke kan gøre noget for at få sagen til at fortsætte.

Nej. Det kan han ikke. Hvis vi har bestilt det i bankens telefonkontakt, så må vi ringe til dem og rykke. Jeg tillader mig at synes, at det er en mærkelig situation. Hvorfor kan han ikke love at se på sagen? Nej. Han vil ikke noget. Jeg resignerer. Vi går ud.

Begge banker må siges at have ydet en ikke-inkluderende service.

Deres chancer for at kapre min datter som livslang kunde hænger i en tråd tyndere end deres grånende topfolks tilbageværende hårtjavser.

Reklamer

6 kommentarer til “Spar Ord på Danske Anker

  1. Tiden går, og en dag bliver din datter 18, og så er alt jo fint og åbent for hende, verden ligger for hendes fødder, alverdens bankautomater (og der er mange), og – med al ære og respekt i øvrigt for dig og dine nærmeste – bankerne lever sikkert fint uden hende som kunde, idet der fødes nye potentielle kunder nærmest konstant, og de – som vi – bliver også ældre (og klogere, forhåbentlig), dag for dag.

  2. Jeg har læst, at vi danskere er utroligt loyale over for den bank, vi får med konfirmationsgaverne. Og vi flytter ikke bare for at tjene et par skillinger. Men din datter er ung, så der er håb for hende endnu. Lær hende at skifte bank, lige som hun skifter sokker. Og hun kan lige så godt starte med at sige farvel til Store Danske Nord Bank… 😉

  3. Ja, der er mange måder, man kan gøre sig interessant på 🙂 (<— virklit stort bekræftende smil), er overbevist om at beos datter nok skal finde en bank en dag, der har gjort sig fortjent til hende. Punk-tum.

  4. Christina har ret i, at hvis man forventer topskuffeservice som lille privatkunde, der højst har gylden lommeuld at byde på, så synes de fyringstruede bankfolk ved skrankerne at man står og spærrer deres karrieretrappe.
    Til gengæld tror jeg, at banker er ret ømme overfor at blive skrevet om på blogs. Så det gør jeg. Så står den 1-1, føler jeg…(selvom banken fører 1.000.000-0 i forvejen).
    Capac har meget ret i, at man ikke skal køre den dér ‘fra konfirmation til bårebuket’-stil mht hvilken bank man har. Der skal shoppes igennem. Selvfølgelig skal der det.
    Tak for kommentarerne 🙂

Kommentér

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s