Hvor længe varer en vare?

En togbillet var engang lavet af tykt brunligt pap, som togføreren skulle klippe et godkendende hul i med klippetangen, der dinglede lystigt ved hoften når han skred ned gennem den dieselduftende togvogn og flåede kupédørene op med bjæffet: “Nye rejsende?”

I dag er det en anden sag. Min datter købte i går ved 19-tiden en Standard-billet på sin mobiltelefon via den applikation, som hun har downloaded fra DSB. Hurtigt og nemt. 108 kr. blev overført fra mit kreditkort.

Det smarte ved sådan en billet er, at den kan bruges hele dagen.  

Men hov.

Nu kom hun så ikke afsted til Fyn alligevel. Der var vigtige ting på spil, så hun blev en ekstra dag i hovedstaden. Hun har altså ikke brugt den vare hun har købt. Alligevel kan vi ikke uden videre bytte billetten til i dag. Det skulle vi i givet fald have gjort senest i søndags. 

Når en sådan billet ikke er begrænset til et bestemt afgangstidspunkt på afrejsedagen og man først køber den fire timer inden midnat, så synes jeg egentlig godt at man kunne fortjene at billetten gjaldt 24 timer fremad fra købstidspunktet.

Nu må vi se hvad DSB siger til det.

Ifølge rejsebetingelserne kan jeg glemme alt om at få billetten byttet eller refunderet. Svartiden for klager er lang. Meget lang.

Vi må ud & se ad…for om lidt køber hun en ny Standard-billet, som jeg betaler. Ak ja.

4 thoughts on “Hvor længe varer en vare?

  1. Søren er en ren link-artist. Af linket fremgår bl.a.:
    “Når du har fundet din billet, har du mulighed for at få tilbagebetalt billetten, hvis billettens betingelser tillader dette”
    Den sidste sætning er “juridisk vandtæt”. 😉

  2. Søren…jeg har været gennem den proces dér, men der er som sagt den forhindring at en Standard-billet kan bruges heeeeeele dagen, dog kun PÅ samme dag…dvs med samme afgangsdato.
    Vi købte billetten ca. 19.30, og havde dermed kun 4,5 time at vælge afgange i. Dermed er der ikke meget fordel tilbage, i forhold til hvis man købte den kl. 07.00 om morgenen. Og derfor synes jeg at man måske skulle kunne forlænge holdbarheden/gyldigheden ud over datoskiftet kl. 24.00/00.00.
    Svaret kommer fra DSB senere, måske.

  3. Ehu…ihvorvel Søren angiveligt er en ren cyberwizzard, så kunne han ikke her linke mig op til en umiddelbar løsning. Jeg er i DSB’s kulance-vold. Ak ja.

Kommentér

